• همه روزه ۸:۰۰ صبح الی ۹:۰۰ شب

فولیکول مو و جوش

چه ارتباطی بین فولیکول مو و جوش وجود دارد؟

شاید بارها برای شما پیش آمده که بر روی پوست تان مخصوصا نواحی که اصلاح کرده اید، جوش های قرمز رنگ و دردناک مشاهده کرده باشید. این برآمدگی های دردناک و به اصطلاح جوش های پوستی مربوط به عملکرد فولیکول های پوستی بوده که یک نوع عارضه پوستی شناخته می شود. برای دریافت رابطه فولیکول مو و جوش بهتر است که در کلینیک پوست و موی مدرن با ما همراه باشید و با مفهوم هر یک از عوامل و تاثیرات آن بر روی پوست آشنا شوید.

همینطور میتوانید از دیگر خدمات ما که شامل کاشت ریش و سبیل میشود نیز استفاده کنید.

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو، کیسه های بسیار کوچکی بوده که محل رویش سلول های مو و پیاز مو هستند. این فولیکول ها در محل رویش مو قرار داشته و در صورت رشد باکتری در محل رویش مو، عارضه های پوستی ایجاد می شود.

فولیکولیت

فولیکولیت، التهاب یا عفونت فولیکول های مو است. این بیماری شایع، در ابتدا به صورت برآمدگی های قرمز و یا جوش های سر سفید در اطراف فولیکول های مو ظاهر شده و در موارد حادتر تبدیل به زخم های درمان نشدنی با سطح پوسته پوسته می شود. رویش مو در این نواحی به صورت معمولی و کرک مانند و یا گاها به صورت زیر پوستی است.

علائم فولیکول مو و جوش های آن

  1. – برآمدگی های قرمز رنگ و یا سفید رنگ در اطراف فولیکول های مو
  2. – احساس خارش و سوزش در ناحیه مورد نظر
  3. – پوسته پوسته شدن سطح پوست
  4. – برآمدگی های دردناک
  5. – التهاب و قرمز شدن پوست

انواع جوش در ناحیه فولیکول مو

– باکتریال

این نوع جوش در ناحیه فولیکول، با جوش های سر سفید، برجسته و پر از چرک و عفونت همراه است. این نوع جوش در هنگام فعال شدن باکتری استاف بر روی پوست ایجاد شده و ناحیه اطراف فولیکول مو، ملتهب و قرمز رنگ می شود.

– سودوموناس

این نوع فولیکولیت ها به واسطه باکتری سودوموناس در اثر تنظیم نبودن PH آب استخر یا کلردار ایجاد می شود. تاول های کوچک و جوش های چرکی همراه با خارش و قرمزی بیش از حد بر روی پوست و ناحیه اطراف فولیکول ها، از علائم ظاهری این نوع جوش های چرکی است.

– پیتروسپوروم

این نوع جوش اطراف فولیکول در بین بزرگسالان شایع بوده و توسط عفونت های قارچی همراه با بروز جوش های چرکی و قرمز مزمن است.

بیشتر بخوانید:تقویت فولیکول مو

توصیه هایی برای پیشگیری از جوش در ناحیه فولیکول

در صورتی که با رعایت نکات زیر جوش های ناحیه فولیکول برطرف نشده باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

– رعایت کامل بهداشت فردی

در صورتی که فردی گرمائی هستید، بهتر است حمام روزانه را فراموش نکنید. عدم رعایت بهداشت فردی سبب تکثیر و رشد قارچ های عفونی بر روی پوست و ناحیه فولیکول می شود.

– اصلاح مناسب موها

معمولا در ناحیه اصلاحی، فولیکول های مو نسبت به جنس خود حساس شده و اطراف فولیکول مو، ملتهب و قرمز می شود. استفاده از تیغ مناسب و تمیز در جهت رویش موها، از راهکارهای پیشگیری جوش در ناحیه فولیکولاست.

– مالش پوست و نرسیدن اکسیژن به پوست

مالش پوست و به اصطلاحی دست کاری مداوم پوست، سبب اختلال در اکسیژن رسانی و مسدود شدن منافذ پوست صورت شده که زمینه را برای رشد باکتری های قارچی و عفونت های پوستی فراهم می کند.

درمان خانگی جوش های ناحیه فولیکول مو

– کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم، سبب کاهش درد، حساسیت و تحریک پذیری پوست می شود.

– زردچوبه

این گیاه یک آنتی اکسیدان قوی برای از بین بردن باکتری های پوستی است. استفاده از ماسک زردچوبه به همراه روغن نارگیل یا زیتون در محل جوش فولیکول مو، کاهش تورم و خارش ناحیه را به دنبال خواهد داشت.

– سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد باکتریایی فوق العاده ای دارد. مصرف موضعی سرکه سیب رقیق شده برای کاهش التهاب پوستی و خارش ناحیه جوش و ضد عفونی کردن منطقه چرکی بسیار موثر است.

کلام آخر

فولیکول مو و جوش، یک عارضه شایع بوده که افراد در تمامی رده های سنی ممکن است با این مشکل مواجه شوند. برخی از بیماری های پوستی و یا فردی سبب تشدید و افزایش احتمال به ابتلا این عارضه می شود. شرایط و بیماری های زیر، ریسک ابتلا به جوش و فولیکول مو را افزایش خواهد داد.

  1. – افراد مبتلا به آکنه
  2. – عرق کردن مداوم بدن
  3. – آسیب های پوستی همانند زخم یا اسکار
  4. – استفاده از مواد شیمیایی و رنگ ها به صورت مداوم
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین اخبار و مقالات

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

فهرست محتوا Toggle انتخاب بهترین رنگ ابرو برای کاشتدر کاشت ابرو می‌توان رنگ ابرو را انتخاب کرد؟نکاتی برای انتخاب رنگ ابرو انتخاب رنگ ابرو برای کاشت، مسئله ای است که فرد باید با پزشک مشاور خود صحبت کند ... (ادامه)

ترک پوست سر پس از کاشت مو

دلایل ترک پوست سر پس از کاشت مو چیست؟

ترک پوست سر پس از کاشت مو به چه دلیل رخ می دهد؟ این عارضه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله اینکه بعد از کاشت مو، معمولا پوست سر به دلیل عفونت یا تحریک پوست، التهاب پیدا می کند و به ترک... (ادامه)

آیا پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟ بلی، پیوند مو یک روش پیشرفته و دقیق است که توسط جراحان ماهر، با استفاده از تکنیک های مدرن انجام می شود. این روش به طور کلی به دو نوع FUT و FUE تقسیم می شود. در روش... (ادامه)


تماس باما

  • 021-87700000
  • 0912-1181818

آدرس

تهران، مرزداران، بلوار اریا فر، نبش کوچه لاله، پلاک 1

قوانین و مقررات

2022 | کلینیک مدرن | طراحی شده توسط سئوکار