• همه روزه ۸:۰۰ صبح الی ۹:۰۰ شب

تاثیر هورمون های جنسی بر اضافه وزن چیست؟

تاثیر هورمون های جنسی بر اضافه وزن

برخی افراد وقتی تصمیم به لاغر شدن می گیرند  و به روش هایی همچون جراحی ها و لیپوماتیک روی آورده و یا خودشان را از همه چیز محروم می کنند به عنوان مثال خوردن برنج، سیب زمینی، کربوهیدرات ، نان و… را برای مدت طولانی کنار می گذارند این در حالی است که باید از همه گروه های غذایی مصرف شود، چرا که در غیر این صورت بعد از چند روز از خوردن غذاهای تکراری مثل سوپ، مرغ، ماهی و… خسته می شوید و با ولع بیشتری غذا می خورید.
به این نکته باید توجه داشته باشید که تنها خوردن کربوهیدرات سبب چاقی و اضافه وزن نمی شود گاهی اوقات هورمون های جنسی نیز سبب افزایش اضافه وزن می شوند.
با ما همراه باشید تا شما را با تاثیر هورمون های جنسی بر اضافه وزن آشنا کنیم.

اضافه وزن چیست؟

به مقدار اضافی وزن بدن، که برای یک قد سالم خاص، در نظر گرفته می شود چاقی و اضافه وزن گفته می شود اضافه وزن و چاقی پنجمین علت مرگ و میر جهانی است. حداقل 2.8 میلیون بزرگسال در هر سال در اثر یک نتیجه ای از اضافه وزن یا چاق بودن می میرند.
چربی زیاد بدن و وزن اضافی شما احتمال بیماری های عروق کرونر قلب، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، سنگ صفراوی، مشکلات تنفسی و انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

چاقی در اثر هورمون های جنسی

چاقی تنها در اثر خوردن مواد غذایی ایجاد نمی شود گاهی علت چاقی و اضافه وزن هورمون های جنسی می باشند از این هورمون ها می توان به هورمون لپتین، هورمون انسولین، هورمون جنسی، هورمون رشد را نام برد افزایش و یا کاهش این هورمون ها می تواند سبب چاقی و تغییرات هورمونی شوند.
مردان و زنان پس از یائسگی استروژن زیادی را در بیضه و تخمدان ها تولید نمی کند در عوض بیشتر استروژن آن ها در چربی بدن تولید می شود ، تغییرات با افزایش سن در سطوح هورمون های جنسی از زنان و مردان با تغییرات در توزیع چربی بدن همراه است.

انواع هورمون های جنسی مرتبط با اضافه وزن

تعدادی از هورمون های جنسی سبب افزایش وزن بدن می شوند در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

تاثیر هورمون های جنسی بر اضافه وزن

• هورمون تستوسترون:

این هورمون، هورمونی زنان می باشد و در زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند این هورمون افزایش می یابد از عوارض افزایش هورمون جنسی تستوسترون می توان به افزایش رشد موهای صورت و سفت شدن عضلات اشاره کرد.

• هورمون پروژسترون:

این هورمون مختص آقایان می باشد و در زنان یافت نمی شود در صورتی که این هورمون جنسی کاهش یابد مقدار چربی دور شکم افزایش نمی یابد اما برای نگهداری آب در بدن، بدن شروع به پهن شدن می کند و این افراد می پندارند که چاق شده اند در صورتی که با افزایش وزنی همراه نمی باشد.

• هورمون رشد:

هورمون رشد توسط غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد تولید و ترشح می شود این هورمون بر رشد قد افراد تاثیر دارد و به ساخت عضله و استخوان کمک می کند از دیگر وظایف هورمون رشد می توان به سوخت و ساز بدن اشاره کرد طی تحقیقاتی که بر روی انسان های دارای اضافه وزن انجام شده است معلوم شده که افرادی که چاق هستند سطح هورمون رشد پایین تری را نسبت به دیگر افراد دارند

• هورمون کورتیزول:

از هورمون کورتیزول به عنوان هورمون استرس یاد می کنند زیرا هنگامی که افراد دچار استرس می شوند مقدار هورمون کورتیزول به بالاترین میزان خود می رسد و این هورمون سبب افزایش اشتها و اضافه وزن افراد می شود.

• هورمون لپتین:

لپتین نوعی از هورمون ها می باشد که توسط سلول های چربی تولید می شوند و پس از آن به جریان خون ترشح می شوند لپتین وظیفه کنترل ذخیره چربی در بدن را برعهده دارد بنابراین هنگامی که بدن دارای ذخایر زیادی از چربی می باشد تولید نمی شود.

• هورمون انسولین:

انسولین هورمونی است که توسط جزایر لانگرهانس پانکراس تولید و ترشح می شود این هورمون برای تنظیم کردن کربوهیدرات و متابولیسم چربی بسیار مهم است در واقع انسولین جذب گلوکز را از خون در بافت هایی مانند ماهیچه ها، کبد و چربی تحریک می کند.
اگر فردی سیگنال های انسولین را از دست بدهد و بافت های دیگر قادر به کنترل قند نباشند فرد مبتلا به دیابت نوع دو و سندروم متابولیک می شود.

• هورمون تیروئید:

از دیگر هورمون هایی که بر چاقی بدن تاثیر گذار است می توان به هورمون تیروئید اشاره کرد اگر هورمون تیروئید عملکردش دچار اختلال شود به عنوان مثال کم کار یا پر کار شود سبب تغییرات وزن بدن می شود در کم کاری تیروئید فرد چاق می شود و در پر کاری بالعکس کم کاری فرد لاغر می شود زیرا سوخت و ساز فرد افزایش می یابد اگر به طور ناگهانی چاق یا لاغر شوید بهتر است که سطح هورمون های تیروئید خود را اندازه گیری کنید در کم کاری تیروئید پوست فرد خشن شده و وی دچار یبوست می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آخرین اخبار و مقالات

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

فهرست محتوا Toggle انتخاب بهترین رنگ ابرو برای کاشتدر کاشت ابرو می‌توان رنگ ابرو را انتخاب کرد؟نکاتی برای انتخاب رنگ ابرو انتخاب رنگ ابرو برای کاشت، مسئله ای است که فرد باید با پزشک مشاور خود صحبت کند ... (ادامه)

ترک پوست سر پس از کاشت مو

دلایل ترک پوست سر پس از کاشت مو چیست؟

ترک پوست سر پس از کاشت مو به چه دلیل رخ می دهد؟ این عارضه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله اینکه بعد از کاشت مو، معمولا پوست سر به دلیل عفونت یا تحریک پوست، التهاب پیدا می کند و به ترک... (ادامه)

آیا پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟ بلی، پیوند مو یک روش پیشرفته و دقیق است که توسط جراحان ماهر، با استفاده از تکنیک های مدرن انجام می شود. این روش به طور کلی به دو نوع FUT و FUE تقسیم می شود. در روش... (ادامه)


تماس باما

  • 021-87700000
  • 0912-1181818

آدرس

تهران، مرزداران، بلوار اریا فر، نبش کوچه لاله، پلاک 1

قوانین و مقررات

2022 | کلینیک مدرن | طراحی شده توسط سئوکار