• همه روزه ۸:۰۰ صبح الی ۹:۰۰ شب

شوره سر چیست؟

 

شوره سر چیست؟ خیلی از افراد به شدت از شوره سر گله مند هستند و همواره بدنبال درمان قطعی آن هستند. برخلاف تصور اشتباه خیلی از مردم، شوره سر همان پوست سر است که بدلیل وجود نوعی قارچ از سطح سر جدا شده است.

مشکل این بیماری تنها ایجاد ظاهری بد و نامناسب نیست! بلکه شوره سر،با پوسته پوسته کردن پوست کف سر موجبات ریزش مو را فراهم می کند.

در واقع شوره سر از ناراحتی و بیماری های مزمن پوستی است که در این بیماری، پوست سر هدف گرفته می شود. قدیمی ها فکر می کردند که این بیماری مُسری است در حالی که اصلا چنین نیست.

راه های درمان شوره سر

گزارشات حاکی از آن است که درمان قطعی و ۱۰۰درصدی برای شوره سر وجود ندارد ولی خبر خوب این است که در اغلب موارد این بیماری را براحتی و با یک شستشوی روزانه معمولی با شامپویی مخصوص می توان کنترل کرد.

در برخی موارد که این بیماری شکل شدیدتری بخود می گیرد و حاد می شود حتما لازم است که فرد تحت معاینات دقیق پوستی توسط متخصص پوست و مو قرار گیرد و در صورت لزوم شامپوهایی با خواص دارویی قوی تری تجویز و استفاده گردد.

گاهی اوقات لازم است که از پوست سر وشوره های آن نمونه برداری شده و بررسی دقیق تری روی آن انجام شود.

در مجموعه تخصصی پوست و موی مُدرن کلینیک، در مواردی که به تشخیص پزشک متخصص، نوع بیماری، حاد تشخیص داده شود و نیاز به درمان جدی تری حس شود، پس از نمونه برداری دقیق، عامل اصلی ایجاد شوره سر شناسایی شده و بدنبال آن راه حلی اساسی ارائه خواهد شد.

به هنگام نمونه برداری، ابتدا پوست سر را توسط بی حسی موضعی بی حس کرده و سپس قسمت بسیار کوچکی از پوست سر را برداشته و به واحد آزمایشگاهی این مجموعه ارجاع داده می شود.

در واقع باید بگوئیم که اولین قدم در درمان شوره سر مبارزه با التهاب پوست است.

برای درمان این التهابات به روش های مختلفی می توان عمل کرد. می توان از کرم های کورتیزونی یا لوسیون ها و شامپوهای موضعی ضد مخمر استفاده کرد تا این التهابات کنترل گردد. با درمان و کنترل این التهابات، شوره سر درمان می گردد.

تشخیص نشانه های بروز شوره 

تشخیص شوره سر در بسیاری از موارد کار بسیار ساده ایست زیرا به وجود آمدن این بیماری همراه با ایجاد پوسته پوسته های چرب و سفید رنگ در سطح پوست سر است. این پوسته ها همان پوست های مُرده هستند که معمولا پس از شانه کردن موهای سر هویدا می شوند. معمولا به دلیل وجود این پوسته ها، فرد احساس خارش زیادی را بر روی پوست سر خود تجربه می کند.

جالب است بدانید که این التهابات بیشتر در مواقعی رُخ می دهد که بدلیل فراسیدن فصل سرما، هوای داخل منزل گرم بوده و این امر باعث گرمی و خشکی پوست می گردد. بنابراین علت اینکه این بیماری در اکثر اوقات در تابستان بهبود پیدا می کند این نکته است.

نوعی شوره سر که معمولا نوزادان را هدف قرار می دهد و باعث ایجاد نگرانی در والدین آنها می شود کلاه گهواره نام دارد.

کلاه گهواره باعث می شود تا پوست سر نوزادان حالت پولک پولک به خود بگیرد. شایان ذکر است که این نوع شوره اصلا خطرناک نبوده و کاملا بعد از گذشن ۳سال از تولد نوزاد از بین می رود.

در کنار علائم ذکر شده، ذکر این نشانه ها نیز ضروری است:

·         هرگاه فصل سرما باعث ایجاد خشکی و تکه تکه شدن پوست گردد و یا با فراسیدن فصل سرما این امر تشدید شود.

·         وجود مناطق خشکی پوست در نواحی مانند گوش، ابرو یا پیشانی وصورت.

·         وجود پوستی تکه تکه در نواحی دیگری از بدن مانند سینه ها.

·         پیدایش قسمت های چرب در بدن مانند پوست سر.

·         شروع ریزش مویی که قبلا وجود نداشته است.

·         پیدایش نواحی که دارای التهاب و یا قرمزی کم رنگ و خفیفی هستند.

علت بروز شوره سر چیست؟ دلایل زیادی برای بروز شوره سر وجود دارد در این قسمت برخی از علل پیدایش آن را بررسی خواهیم کرد:

خشکی پوست: جالب است بدانید که در اغلب اوقات شوره سر به دلیل خشکی پوست ناحیه صورت ایجاد خواهد شد. ورقه های پوست خشک عموما کوچکتر هستند و نسبت به ورقه های پوست ناشی از علت های دیگر آن چربی کمتری دارند و احتمالا در نواحی دیگری از بدن خود مثل پا و دست علائم و نشانه های خشکی پوست را خواهید داشت.

پوست چربی که با خارش توام است: پوست چرب خارش دار با پدیدار شدن پوست چرب و قرمز رنگی که از تکه ها و ورقه های زرد رنگ و یا سفید رنگ پوست سر تشکیل شده است و یکی از رایج ترین دلیل های شوره سر است، مشخص می گردد. پوست چربی که خارش را هم بدنبال دارد معمولا بر سایر نواحی بدن مثل کشاله ران، زیر بغل ها (که حاوی تعداد زیادی غده های چرب هستند)، پشت گوش ها، ابروها، کناره های بینی و قفسه سینه نیز تاثیر خود را می گذارد.

عدم شستشوی منظم موهای سر با شامپو: یکی از دلایل پیدایش شوره سر که به تبع آن ریزش مو را نیز به همراه دارد عدم شستشوی منظم موهاست. این امر باعث می گردد تا روغن و مواد چرب و سلول های پوستی توسط پوست سر ایجاد گردد که در نهایت شوره های سر را به دنبال خواهد داشت.

سایر بیماری های پوستی: یکی دیگر از عوامل پیدایش شوره سر، ابتلا به بیماری های پوستی نظیر آلوپسی یا همان آلوپشیا، پسوزیاریس، بیماری های مُزمن و التهابی، درماتیت پوستی و بیماری هایی که با ساخته شدن سلول های پوستی مرده، خشک و زبر مشخص می شوند و غیره است. این بیماری ها معمولا منجر به ایجاد تکه ها و ورقه های ضخیمی در سطح پوست می شوند.

قارچ مالاسزیا: این قارچ سر در پوست سر اغلب بزرگسالان وجود دارد، اما در بعضی از این افراد، این قارچ باعث التهاب پوست سر و شوره ی سر می شود. این شوره قارچ سر باعث التهاب پوست سر و رشد بیشتر سلول های پوستی می شود. سلول های پوستی اضافه می میرند و می افتند و بر روی مو یا لباس ها به صورت ورقه های سفید رنگ ظاهر می شوند. علت ملتهب شدن بعضی از پوست سرها به دلیل قارچ مالاسزیا مشخص نیست. صرف‌نظر از شدت بیماری و اقدامات درمان قارچ سر انجام‌شده، عفونت قارچی پوست سر ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

 

حساسیت به محصولات مراقبت از مو: گاهی اوقات حساسیت به مواد اولیه مشخص در محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو، مخصوصا پارافنیلن دی آمین، باعث خارش سر، قرمز رنگ و ورقه ورقه شدن پوست می شود. شست وشوی مکرر مو یا استفاده از محصولات آرایشی مو نیز باعث التهاب پوست و سر و شوره سر می شوند.

 

منبع : www.webmd.com

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین اخبار و مقالات

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

فهرست محتوا Toggle انتخاب بهترین رنگ ابرو برای کاشتدر کاشت ابرو می‌توان رنگ ابرو را انتخاب کرد؟نکاتی برای انتخاب رنگ ابرو انتخاب رنگ ابرو برای کاشت، مسئله ای است که فرد باید با پزشک مشاور خود صحبت کند ... (ادامه)

ترک پوست سر پس از کاشت مو

دلایل ترک پوست سر پس از کاشت مو چیست؟

ترک پوست سر پس از کاشت مو به چه دلیل رخ می دهد؟ این عارضه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله اینکه بعد از کاشت مو، معمولا پوست سر به دلیل عفونت یا تحریک پوست، التهاب پیدا می کند و به ترک... (ادامه)

آیا پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟ بلی، پیوند مو یک روش پیشرفته و دقیق است که توسط جراحان ماهر، با استفاده از تکنیک های مدرن انجام می شود. این روش به طور کلی به دو نوع FUT و FUE تقسیم می شود. در روش... (ادامه)


تماس باما

  • 021-87700000
  • 0912-1181818

آدرس

تهران، مرزداران، بلوار اریا فر، نبش کوچه لاله، پلاک 1

قوانین و مقررات

2022 | کلینیک مدرن | طراحی شده توسط سئوکار