آبسه پوستی چیست؟

آبسه پوستی که به آن جوش نیز گفته می شود ، برآمدگی است که در زیر یا زیر سطح پوست ظاهر می شود. این برآمدگی معمولاً مملو از چرک یا مایع شفاف است. این معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی است.

ممکن است آبسه پوستی در هر قسمت از بدن ظاهر شود. با این حال ، آبسه ها معمولاً در پشت ، صورت ، قفسه سینه یا باسن ایجاد می شوند. آبسه های پوستی همچنین می توانند در مناطقی از رشد مو مانند ساعد یا کشاله ران ظاهر شوند.

اکثر آبسه های پوستی بی ضرر هستند و ممکن است بدون درمان از بین بروند. کرم ها و داروهای بدون نسخه ممکن است تمام آنچه لازم است برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی آبسه جزئی باشد. بعضی اوقات ، آبسه های پوستی برای درمان دشوارتر است و ممکن است نیاز به پارگی یا تخلیه داشته باشد.

مواردی وجود دارد که در صورت عدم درمان ، آبسه می تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

علل شایع آبسه پوستی

باکتریها

استافیلوکوک شایع ترین علت باکتریایی آبسه های پوستی است. آبسه پوستی می تواند نتیجه یک عفونت باکتریایی باشد که هنگام ورود باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس از طریق یک فولیکول مو یا از طریق زخم یا جراحتی که باعث سوراخ شدن یا شکستگی پوست می شود ، ایجاد می شود.

اگر مبتلا به این عفونت باکتریایی هستید در معرض خطر بیشتری قرار دارید:

• تماس نزدیک با فردی که عفونت استافی دارد ، به همین دلیل این عفونت ها در بیمارستان ها شایع تر است
  • یک بیماری مزمن پوستی ، مانند آکنه یا اگزما
  • یک سیستم ایمنی ضعیف ، که می تواند در اثر عفونت هایی مانند HIV ایجاد شود
  • عادت های بهداشتی ضعیف

فولیکولهای موی آلوده

فولیکولهای موی آلوده یا فولیکولیت ممکن است باعث ایجاد آبسه ها در فولیکول شود. اگر موهای درون فولیکول به دام افتاده و نتوانند از بین بروند پوست ، فولیکولها آلوده می شوند ، همانطور که بعد از تراشیدن می تواند اتفاق بیفتد.

فولیکول های مو به دام افتاده معمولاً به عنوان موهای رشد یافته شناخته می شوند. موهای رشد یافته می توانند مرحله عفونت را تعیین کنند. آبسه هایی که روی یا در یک فولیکول مو قرار دارند ، غالباً حاوی این موهای زائد هستند.

شناسایی آبسه پوستی

آبسه اغلب به صورت برجستگی روی پوست ظاهر می شود ، شبیه جوش می باشد. با این حال ، می تواند به مرور زمان رشد کرده و شبیه یک کیست پر از مایع شود. بسته به علت آبسه ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• لرز
  • ورم
  • ضایعات روی پوست
  • پوست ملتهب
  • تخلیه مایع از آبسه
  • همچنین ممکن است ناحیه اطراف آبسه احساس لمس کند و احساس درد کند.

نحوه درمان آبسه پوستی

گزینه های درمان خانگی

معمولاً می توانید آبسه پوستی را در خانه درمان کنید.

اعمال گرما در آبسه می تواند به کوچک شدن و تخلیه آن کمک کند.

مفیدترین روش استفاده از گرما ، قرار دادن یک کمپرس گرم روی آبسه است. می توانید با جاری کردن آب گرم روی حوله صورت و تاشو آن قبل از قرار دادن روی آبسه ، یک کمپرس گرم درست کنید.

تخلیه کردن

اگر آبسه شما با روش های خانگی بهبود نمی یابد ، به پزشک مراجعه کنید.

آنها ممکن است بخواهند آن را تخلیه کنند.

برای تخلیه آبسه ، پزشک از داروهای بی حس کردن استفاده می کند و سپس آبسه را باز می کند تا مایعات بیرون بیایند.

بعد از تخلیه آبسه ، پزشک زخم را با مواد جراحی بسته بندی می کند. این به بهبودی آن کمک می کند و از تجدید آبسه جلوگیری می کند.

پس از اتمام عمل ، پزشک به احتمال زیاد آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از آلودگی زخم جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک ها

موارد جدی آبسه های پوستی نیز به طور کلی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیکی مانند دیکلوکساسیلین یا سفالکسین تجویز کند:

آبسه روی صورت ، که خطر بیشتری برای ایجاد عوارض دارد.

نحوه جلوگیری از آبسه پوستی

دستان خود را مرتبا بشویید.

تمام بریدگی ها و ضایعات حتی کوچک را با آب و صابون تمیز کرده و یک پماد ضد باکتری بمالید.

بریدگی ها و زخم های خود را به صورت بانداژ شده نگه دارید.

همچنین بهتر است وسایل شخصی مانند حوله ، بشقاب ، تیغ ، تجهیزات ورزشی ، لوازم آرایشی و لباس را به اشتراک نگذارید.