• همه روزه ۸:۰۰ صبح الی ۹:۰۰ شب

رابطه کم خونی و ریزش مو

رابطه کم خونی و ریزش مو چیست؟ آیا کم خونی به عنوان عاملی برای ریزش مو شناخته می شود؟

بسیاری از افراد در دوران نوجوانی و جوانی، دارای موهای پر پشت بوده و شادابی و درخشش خاصی در موهای خود دارند، اما با گذشت زمان، دچار ریزش مو شده و حجم انبوهی از موهای خود را از دست می دهند. رژیم غذایی یک عامل مهم در تامین عناصر و ویتامین های ضروری بدن بوده که در صورت کمبود برخی ویتامین های ضروری، مشکلاتی همانند ریزش مو برای فرد پیش می آید. فقر آهن و کم خونی با ریزش مو رابطه مستقیمی داشته و به مرور زمان تارهای مو ضخامت و تقویت خود را از دست می دهند.

در کلینیک پوست و مو و زیبایی مدرن قصد داریم که در خصوص رابطه کم خونی و ریزش مو با شما عزیزان صحبت کنیم.

همینطور میتوانید از دیگر خدمات ما که شامل کاشت موی طبیعی میشود نیز استفاده کنید.

رابطه کم خونی و ریزش مو در چیست؟

کم خونی یک بیماری شایع در بین افراد به خصوص بانوان است. کم خونی با تعداد کم گلبول های قرمز و یا میزان پایین هموگلوبین مشخص می شود. کم خونی با علائمی هم چون: خستگی زود رس، کمبود انرژی، افزایش عفونت در بدن، سرگیجه و رنگ پریدگی همراه است.

انواع کم خونی

– کم خونی فقر آهن

کم خونی فقر آهن، برای تبدیل آهن به فولیک اسید، نیازمند ماده معدنی مس است. در صورتی که میزان مس در بدن شخص متعادل نباشد، چرخه تولید آهن دچار اختلال شده و سبب کم خونی می شود. ریزش مو یکی از علائم بارز کم خونی فقر آهن است.

– کم خونی فقر ویتامین B12

این نوع کم خونی در افراد گیاه خوار و مسن بدلیل عدم جذب صحیح مواد غذایی شایع است. عوارض این نوع کم خونی بسیار شدیدتر از نوع فقر آهن بوده و شاید ریزش مو یکی از جزئی ترین علائم این نوع کم خونی باشد.

کم خونی و ریزش مو

سالهاست که تاثیر کم خونی فقر آهن بر روی سلامت پوست و مو به اثبات رسیده است. اگر دچار ریزش مو شدید هستید، بهتر است احتمال کم خونی فقر آهن را در نظر بگیرید. اکثرا در میان کسانی که از ریزش و مشکلات شایع مو رنج می برند، رایج ترین دلیل، کم خونی و کمبود مواد معدنی مورد نیاز است.

زمانی که بدن قابلیت جذب آهن را نداشته باشد، تولید و ساخت هموگلوبین متوقف شده و فرایند اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول های رشد مو با مشکل مواجه خواهد شد. محدودیت اکسیژن رسانی به سلول های مو، سبب کاهش ضخامت تارهای مو، ضعیف شدن پیاز و ساقه مو و هم چنین ضعف فولیکول های مو در رشد تارهای جدید می شود. کمبود فریتین در بدن علاوه بر ریزش مو، باعث آسیب پذیری و کاهش رشد موها می شود.

ریزش مو ناشی از کمبود فریتین

ریزش مو ناشی از کم خونی فقر آهن به لحاظ ظاهری، همانند الگوی ریزشی مردانه است. در موارد حادتر، کم خونی سبب ریزش موی شدید و طاسی منطقه ای فرد می شود.

بیشتر بخوانید:آیا زاویه سازی صورت،روشی دائمی است؟

بهترین درمان برای ریزش مو ناشی از کم خونی

برای اطمینان از منشا ریزش موی خود، بهتر است تست CBC را انجام داده و میزان پروتئین فریتین که عامل ذخیره آهن در بدن بوده را مشخص کرد. در صورتی که تاثیر کم خونی و ریزش مو شما به اثبات رسید، از درمان های زیر می توانید استفاده کنید.

– مکمل های آهن

مصرف مکمل آهن تحت نظر پزشک متخصص، 3 الی 6 ماه زمان می برد. استفاده خودسرانه از مکمل آهن برای بالا بردن میزان آهن بدن و درمان کم خونی و ریزش مو، عوارض جانبی به همراه دارد.

– تزریق آهن

افرادی که شدت کم خونی بالایی داشته باشند؛ پزشک برای درمان سریع و بالا بردن سطح آهن بدن آنان، از تزریق آهن استفاده می کنند.

– سبک زندگی و رژیم غذایی

مصرف غذاهای سرشار از آهن همانند گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز برگ و حبوبات در برنامه غذایی سبب افزایش سطح آهن بدن و به دنبال آن درمان ریزش مو می شود.

– ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل یک راه اثبات شده برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه مو است. محلول شست و شو یا فوم ماینوکسیدیل، مواد مغذی و آهن مورد نیاز سلول های رشدی مو را تامین کرده و سبب بهبودی اکسیژن رسانی سلول های ترمیمی می شود.

کلام نهایی

بدن برای عملکرد صحیح خود و ارگان های زیر مجموعه، نیازمند ویتامین ها و مواد غذایی مناسب است. فریتین یک پروتئین برای رشد و تقویت مو بوده که به واسطه آهن جذب شده در بدن، تولید می شود. کم خونی یک تهدید مهم در زیبایی و رشد موها به شمار می رود. برای درمان کم خونی و ریزش موی ناشی از آن بهتر است توصیه های زیر را جدی بگیرید.

– موهای خود را به آرامی شانه کنید.

– عدم استفاده از رنگ های شیمیایی

– عدم استفاده از سشوار، بابلیس و سایر دستگاه های حرارتی

– استفاده از شامپوهای مناسب مو با ترکیبات مغذی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین اخبار و مقالات

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

راهنمای انتخاب رنگ ابرو برای کاشت

فهرست محتوا Toggle انتخاب بهترین رنگ ابرو برای کاشتدر کاشت ابرو می‌توان رنگ ابرو را انتخاب کرد؟نکاتی برای انتخاب رنگ ابرو انتخاب رنگ ابرو برای کاشت، مسئله ای است که فرد باید با پزشک مشاور خود صحبت کند ... (ادامه)

ترک پوست سر پس از کاشت مو

دلایل ترک پوست سر پس از کاشت مو چیست؟

ترک پوست سر پس از کاشت مو به چه دلیل رخ می دهد؟ این عارضه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله اینکه بعد از کاشت مو، معمولا پوست سر به دلیل عفونت یا تحریک پوست، التهاب پیدا می کند و به ترک... (ادامه)

آیا پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند مو از شخصی به شخص دیگر امکان پذیر است؟ بلی، پیوند مو یک روش پیشرفته و دقیق است که توسط جراحان ماهر، با استفاده از تکنیک های مدرن انجام می شود. این روش به طور کلی به دو نوع FUT و FUE تقسیم می شود. در روش... (ادامه)


تماس باما

  • 021-87700000
  • 0912-1181818

آدرس

تهران، مرزداران، بلوار اریا فر، نبش کوچه لاله، پلاک 1

قوانین و مقررات

2022 | کلینیک مدرن | طراحی شده توسط سئوکار