تاثیر کرونا بر پوست

این روز های یکی از دغدغه های مهم و تاثیر گذارمان وجود ویروس کرونا است که تا به امروز میلیون ها نفر را درگیر کرده است ، که متاسفانه علائمی زیادی از خود به جای می گذارد . یکی از همین علائم ها ایجاد مشکلات و تاثیر کرونا بر پوست است .

تاثیر کرونا بر پوست

ویروس کرونا  می تواند بر همه اعضای بدن تاثیر منفی به جای بذارد ، از جمله پوست. متخصصان پوست و مو در سراسر جهان اطلاعات و تصاویری در مورد انواع بثورات، التهابات و اثرات پوستی‌ای که ممکن است مربوط به ویروس کرونا باشد را منتشر کرده اند.

تحقیقات نشان داده است که حدوداد 20 درصد از مبتلایان دچار التهابات پوستی می شوند . این التهابات به شکل های گوناگونی بوده ، قرمزی روی اعضای بدن ، کهیر های گستره ، آبله مرغان شبیه به تاول و ….

همچنین نشانه های دیگری هم وجود دارد که تشخیص بر لخته شدن خون در زیر پوست است که با توروم و تغییر رنگ دیده می شود.

انگشتان پا در کرونا

برآمدگی‌های قرمز روی انگشتان پاها و همچنین دستان افراد جوان‌تر و کودکان، به خصوص کسانی که علائم خفیف داشته و یا بدون علائم بودند، مشاهده می شود. این علائم در حالت عادی هنگام سرما زدگی به وجود می آید .

در تاثیر کرونا بر پوست می توان به موارد زیادی اشاره کرد.

اثرات کرونا بر پوست

• توده های قرمز کوچک و لکه های قرمز مسطح : که بیشتر در موارد حاد دیده می شود.
  • قرمز شدن سفیدی چشم : التهاب ملتحمه چشم که باز هم در موارد حاد است. این التهاب در اواخر بیماری و در بیماران مبتلا به نوع وخیم مشاهده می‌شود. این مشکل در افرادی که حساسیت فصلی دارند نیز دیده می‌شود و ممکن است بر اثر حساسیت به موادی از قبیل مواد آرایشی، عطر یا داروها نیز رخ دهد.
  • کاهش دما و سرد شدن انگشتان دست و پا : کرونا می تواند باعث سرد شدن انگشتان دست و پا شود.
  • رنگ پریدگی پوست همراه با رد و خارش و گاها تاول : این قبیل جراحات عمدتا در مراحل بعدی بیماری و بعد از ظاهر شدن دیگر علائم مشاهده می شوند و در کودکان بیشتر شایع می باشد.
  • کهیر زدن : لکه یا برجستگی‌های قرمز رنگ است که اندازه آن بر روی پوست می‌تواند تغییر کند یعنی گاهی به اندازه یک سنجاق گاهی اندازه یک بشقاب باشد. تورم ایجاد شده در یک نقطه معمولاً ظرف گذشت چند روز بر طرف می شود.
  • وجود تاول های آبکی : معمولا رو دست ها مشاهده می شود،تاول های کوچک مملو از مایع که ظاهر می شوند. عمدتا افراد میانسال مبتلا به کرونا ، با تاول های پوستی روبرو می شوند.
    تاول جزء علائمی است که طی چندین روز برطرف می شود.
  • یکی دیگر از تاثیر کرونا بر پوست ایجاد لکه های آبی و قرمز روی پوست : این لکه ها می تواند به دلیل واکنش رگ های خونی به ویروس باشد. جمع شدن لخته های خون در رگ ها باعث ایجاد لکه بر روی پوست می شود. که این لخته های خونه نشانه مقابله بدن با ویروس است.
  • راش‌های پوستی : لکه‌های کوچک قرمز که در سطح پوست مشاهده می‌شوند . لکه پوستی یا ماکول بخش کوچک مسطح تغییررنگ‌یافته یا کلفت‌شده‌ای از پوست است و راش یا جوش یا دانه، بثورات موقتی بر روی پوست هستند که معمولاً با سرخی یا خارش همراه است.
  • علائم شبه سرماسوزک : علائم شبه سرماسوزک که معمولاً به اسم انگشتان کووید هم نامیده می‌شود. سَرماسوزَک آماس دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا و لاله گوش‌ها در اثر یخ‌زدگی است. سرماسوزک زمانی رخ می‌دهد که بدن شخص مستعد، به مدت طولانی در معرض سرما و رطوبت قرار بگیرد.
  • راش‌های مرتبط با سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان : این سندرم می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند مشکلات قلبی و یا مشکلاتی برای سایر ارگان‌های بدن شود.
  • ریزش موی تلوژن : ریزش موقت مو پس از تب یا بیماری امری طبیعی است. به همین خاطر ریزش موی بسیاری از افراد پس از مبتلا به ویروس کرونا عادی است ، چون تب یکی از علائم رایج کرونا است. چند ماه پس از تب شدید افراد ریزش موی محسوسی را مشاهده می کنند. این اتفاق زمانی می افتد که موها بیشتر از حد نرمال وارد مرحله ریزش (تلوژن) می شوند و تب یا بیماری می تواند موهای بیشتری را وارد این مرحله کند.

تاثیر کرونا بر پوست می تواند در هر فردی مشاده شود ، اما این علائم ذکر شده معمولا در کودکان بیشتر شایع است.

علت بروز علائم پوستی ویروس کرونا

برخی از مشکلات پوستی که در زمان بیماری کرونا مشاهده می شود ، به دلیل وجود خود ویروس نیست . بلکه واکنشات سیستم ایمنی بدن است که بر پوست تاثیر می گذارد. برخی از آنها ممکن است در اثر فعال شدن بیش از حد بخشی از سیستم ایمنی بدن باشد.

بیشتر بدانید: برا اطلاع از بهترین روش کاشت مو کلیک کنید.